حجت الاسلام محمدیان پنج شنبه ۸ خرداد در آئین اختتامیه پنجمین جشنواره دوسالانه صحیفه سجادیه دانشگاهیان سراسر کشور در بندرعباس گفت:امروز چه نیازی به امام سجاد علیه السلام و صحیفه سجادیه داریم در حالی که در دنیا صدها و بلکه هزاران مکتب و فرقه و… وجود دارد که خود را معنویت گرا معرفی می کنند. و اصلا چه تفاوتی بین این مکتب ها و مکتب امام سجاد علیه السلام وجود دارد؟

وی تفاوت اول این دو نوع مکتب را مشکل اصلی بین آدم و ابلیس دانست و گفت: این مشکل که از روز اول شروع شده است و تاکنون ادامه دارد کبر و خود بزرگ بینی است ٰ آدم و حوا برای بندگی آفریده شده بودند و ابلیس به دنبال آن بود که آنها خود را ببینند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور گفت: با هبوط و سقوط آدم بر روی زمین و زیاد شدن تعداد انسان ها و پدید آمدن عرصه های جدید، تقابل بین انبیا و شیاطین عمیق تر  و پیچیده تر شد و ابلیس مهمترین ویژگی خود یعنی کبر و استکبار را در اختیار طرفداران خود قرار داد و در مقابل انبیا با خاکساری و تواضع و افتادگی در مقابل حق پیروان خود را تجهیز کرده اند و تواضع و تکبر در مقابل هم قرار گرفت.

وی افزود:چرا شیاطین جن و انس گرفتار کبر و استکبارند؟ ریشه این کبر و غرور را باید در سخن ابلیس پیدا کرد که گفت “انا خیر منه” من بهتر و برتر از او هستم. این خودبزرگ بینی و خود برتر بینی در طول تاریخ همه تلاش شیاطین را متمرکز کرد که انسانهای پیرو شیاطین را خود بزرگ بین بار بیاورد و از هر فرصتی برای اثبات این استفاده کند. که نتیجه اش کبر و استکبار و نتیجه نهایی آن خروج از مرز بندگی و عبودیت است.و هیچ خصلت بد و زشتی را در انسانها نمی توان پیدا کرد مگر اینکه ریشه اش خودخواهی وخودبرتربینی خواهد بود.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: نکته مشترک همه عرفانهای نوظهور دمیدن بر نفس خود برتربین انسانهاست که عنصر خود برتر بینی را اصل قرار دهند در  سطوح متوسط انا خیر منه و در سطوح عالی انا ربکم الاعلی

در همه این مکاتب انسان به جای خدا نشسته و چنان عبارت کلیدی انا خیر منه را در تمامی زوایای وجودشان حک کرده اند که هیچ روزنه ای برای دیدن حقیقت باقی نمانده است و این مکاتب معنویتگ رای نوظهور انسان سرتا پا فقر و نیاز را تبدیل به انسان هایی کرده که به خیال خودش هرچه اراده کند تحقق می یابد وبه هر کجا بخواهد می رسد. و گرفتاری بشر این است که گرفتار توهم است.انسانهای سعادتمند آن است که این پرده توهم را کنار زده و حقیقت خویش را دیدند.

مردان خدا پرده پندار دریدند

یعنی غیر خدا هیچ ندیدند.

وی گفت: حال برویم سراغ امام سجاد و در  صحیفه سجادیه ببینیم این نگاه را چگونه بیان می کند:ای خدایی که غنی اغنیا هستی همه ما بندگان تو هستیم اما من در میان بندگان تو و در میان فقرا افقر فقرا هستم. این است عرفان امام سجاد

در عبارت دیگر می گوید من در بین کمترین ها کمترینم در بین افتاده ترها از همه متواضع تر نه مثل ذره ای بلکه کمتر از ذره ای  هستم.

تمام عظمت و اوج اولیا خدا در این نکته نهفته است که خود را هیچی دانند و هیچی بینند نه تعارف می کنند بلکه باتمام وجودشان این را بیان می کنند.

این یکی از مهمترین نکات اختلاف بین عرفان سجادی و عرفانهای جدید و نوظهور است.امام سجاد علیه السلام یکی از مظاهر برجسته عرفان ناب اسلامی است

حجت الاسلام محمدیان گفت: خدا را با تمام وجود سپاس میگوییم که چنین گنجینه هایی در اختیار ما قرار داده است که در یک جشنواره ۸۰ هزار جوان سراغ صحیفه ، امام سجاد و رساله حقوق را بگیرد .

وی با اشاره به اینکه امام خمینی و شهدا راه توجه به معارف ناب و عرفان حقیقی اسلامی را به روی جوانان ما گشودند گفت: چند روز پیش  در دانشگاههای ما بیش از ۴۵ هزار دانشجو در اعتکاف  شرکت کردند که بدلیل محدودیت مساجد نتوانستیم بسیاری از مشتاقان را ثبت نام کنیم. دوستان می گفتند در بندرعباس آن چند روز به قدری هوا گرم بود که فکر کردیم ممکن است این جوان ها از اعتکاف انصراف بدهند اما وقتی در پایان روز سوم پرسیده شد چه کسی در سال آینده در اعتکاف شرکت می کند همه به جای یک دست دو دست خود را بلند کردند. بهترین و پاک ترین جوانان روی زمین در دانشگاهی ما قرار دارند .