وضعیت تدریس و امکانات در مدارس جزیره کیش موجب گلایه و نگرانی بسیاری از خانواده های کیش شده و معتقدند توسعه آموزشی و پرورشی در این جزیره همسو و همراه با سایر توسعه های عمرانی در بخش های مختلف اقتصادی و گردشگری نبوده است.

IMG01324536

به گزارش پایگاه خبری هرمز پرس،در کنار رشد و توسعه و تبلیغات گسترده برای الگو سازی کیش در کشور و همچنین سرمایه گذاریهای کلان اقتصادی در ساخت و سازهای اماکن گردشگری، برج های بزرگ و سر به فلک کشیده تجاری و مسکونی، تاسیس شعب دانشگاههای بین المللی مطرح کشور اجرای طرح های کوچک و بزرگ تفریحی و… بر خلاف آن آموزش و پرورش این جزیره پر آوازه و پر زرق و برق از غافله رشد و توسعه جا مانده است و غبار ضعف و ناتوانی در تعلیم و تربیت مدارس این جزیره با یکسری اختلافات شخصی و سلیقه ای سازمان منطقه آزاد کیش و اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان در طی سالهای اخیر باعث کاهش کیفیت تدریس بعضی از معلمان و حتی تعلیم و تربیت در مدارس کیش به ویژه مقاطع راهنمایی و دبیرستان شده است. بطوریکه صدای گلایه اکثریت مردم و دانش آموزان حتی معلمان دلسوز امروز به گوش می رسد.

اکثریت اولیا و دانش آموزان حتی معلمان دلسوز در مدارس کیش نسبت به وضعیت آموزش و برخوردهای سلیقه ای و شخصی بعضی از مسئولان و معلمان در آموزش و پرورش و سازمان منطقه آزاد کیش گلایه مند هستند. آنها طی چهار سال اخیر در انتظار تحقق وعده های مسئولان صبوری را پیشه کردند تا آنجائیکه بروز اختلافات بین آموزش و پرورش کیش، معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و اداره کل استان در سال گذشته بالا گرفت و باعث شد مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد کیش با اختیارات قانونی خود رئیس آموزش و پرورش کیش را برکنار کرد و مسئولیت را به یک سرهنگ بازنشسته نیروی انتظامی به عنوان سرپرست بسپارد.

یکی از معلمان با سابقه در کیش در این باره گفت: اگر چه خبر برکناری اسحاق جلالی آنهم در آذرماه ۱۳۹۱ با حیرت و تعجب اکثریت کارکنان آموزش و پرورش روبرو شده بود؛ بطوریکه حتی اداره کل در استان هرمزگان نیز از این اقدام ابراز بی اطلاعی کرده بود اما پس از این برکناری که با اعتراض مخالفان و موافقان زیادی روبرو شده بود بار دیگر وعده های جدید تری از سوی مسئولان وقت سازمان منطقه آزاد کیش تا حدودی باعث فروکش شدن اعتراضات و گلایه ها شد.

این معلم افزود: مکاتبات و رایزنی هایی آقای جلالی با مدیرکل استان آغاز شد و نتیجه آن همان چیزی شد که سازمان می خواست که مسئولیت آموزش و پرورش را برعهده بگیرد تا وضعیت را ساماندهی و بهبود ببخشد که در این قضایا اوضاع به نفع سازمان خاتمه یافت و به قول معروف در واقع صورت مسئله را پاک کردند و مشکلات در تمامی زمینه ها امسال نه تنها بهتر نشده بلکه حتی بیشتر هم شده است.

اتفاقات سال ۱۳۹۱در آموزش و پرورش کیش

با برکناری اسحاق جلالی در یک مراسم تودیع و معارفه بدون حضور وی، که به گفته شاهدان، وی در آن زمان در دفتر کارش بود ابراهیم رضوانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش طی سخنانی در جمع اولیا و مربیان در سالن همایش های بین المللی خلیج فارس وضعیت عملکرد آموزش و پرورش جزیره کیش را تاسف بار خواند و گفت: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش طبق ماده ۱۱۲ قانون برنامه توسعه کشور و نقش حاکمیتی سازمان منطقه آزاد کیش و وظیفه ای که قانونگذار طبق ماده ۱۱۲ قانون پنجم توسعه کشور برای سازمان منطقه آزاد کیش موظف کرده است این برکناری را که خواسته مردم وکارکنان آموزش وپرورش بود انجام شد.

این مسئول فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش به الگوسازی اشاره کرد و افزود: با توجه به الگوسازی منطقه آزاد کیش در تمام زمینه ها به ویژه آموزش و پرورش که تا کنون نتوانسته انتظارات مردم را برآورده کند و در واقع هیچگونه پیشرفتی نداشته است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز با بهره گیری از اختیارات قانونی خود درصدد رفع مشکلات و کاستی ها و بردن کیفیت بالا، همچنین رفع کمبودات در تشکیلات آموزش و پرورش است.

واکنشها به تغییرات رئیس آموزش و پرورش کیش

احمد آخوندی مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان نسبت به این اقدام سازمان منطقه آزاد کیش واکنش نشان داد و اظهارداشت: بدون هماهنگی های لازم وایجاد سازوکارهای مناسب و موارد قانونی این برکناری انجام شده است.

وی بارها انتقاداتی را در خصوص برکناری اسحاق جلالی و رئیس حراست اداره آموزش وپرورش در رسانه ها مطرح کرد بطوریکه حتی تا مدت زمانی به نامه های اداره آموزش وپرورش کیش که با امضای سرپرست جدید سرهنگ مجید بزمون به استان ارسال میگردید از دادن پاسخ خودداری می کرد.

دانش آموزان دبیرستانهای کیش همگی اتفاق نظر مشترک داشتند آنها می گویند: بعضی از دبیران ناتوان هستند و از حقوق و مزایای خود ابراز نارضایتی می کنند و با کمال تاسف مشکلات شخصی خودشان را می آورند در مدارس و حتی سرکلاس درس مطرح می کنند و بعضی از آنها نیز در رشته تحصیلات دانشگاهی خود تدریس نمی کنند و هیچگونه اطلاعاتی از دروس کتاب های ما ندارند و فقط روخوانی می کنند و به خود ما می گویند سئوالات را از داخل کتاب در بیاوریم و پاسخ بدهیم.

بطور مثال لیسانس فلسفه می آید و درس دینی می دهد که اصلا ما نمی فهمیم و یا لیسانس مدیریت و روانشناسی درسهایی مانند عربی و فیزیک می دهد و از اینگونه موارد در سطح دبیرستانهای دخترانه و پسرانه دیده می شود. البته دبیران بسیار خوبی هم هستند که فقط تمایل دارند درس را خصوصی خارج از مدرسه و یا در خود مدرسه با دریافت پول به ما درس بدهند و خیلی ها نیز مجبور می شوند بخاطر شرکت در کنکور این تدریس خصوصی و تحمیلی را بپذیرند.

الف- س با گلایه مندی از وضعیت آموزش و پرورش و اختلافاتی که بوجود آمده است گفت: این نقل و قول الگو شدن آموزش و پروش و مدارس کیش را از زبان مسئولان شنیدیم اما افسوس که فقط حرف وشعار بود و امسال فرزند دبیرستانی من بخاطر کیفیت پائین تدریس نمی خواهد در کیش بماند و برای من نیز جا بجایی از کیش به تهران سخت است و تنها امیدوارم اوضاع بهتر بشود و قول هایی که امسال دادند عملی کنند و خیلی از پدر و مادرها مانند من منتظریم تا شاید در ماههای آینده تحولات اساسی در وضعیت تدریس از سوی معلمان انجام بگیرد و آرامش به خانه ها برگردد و ما دیگر دغدغه کمبود معلم خوب و دلسوز و امکانات و غیره در آموزش و پرورش و مدارس کیش نداشته باشیم.

تعدادی از دانش آموزان مقطع راهنمایی نیز از وضعیت امکانات خدماتی، تدریس و بعضی از معلمان که خوب درس نمی دهند و گاه با بی حوصلگی و خستگی سرکلاس می آیند بخاطر اینکه ساعات تدریس آنها در مدارس غیرانتفاعی و تدریس خصوصی و حتی شغل دوم بعضی از معلمان از کمبود لوازم در رابطه با دروسی که دارند و هزینه های ثبت نام و رفت و آمد به مدرسه که بسیار بالا است گلایه مند بودند.

ح- ن از کارکنان بازنشسته آموزش وپرورش می گوید: اختلافات اداری و سلیقه ای اگر چه کمرنگ شده است اما هنوز ادامه دارد و رقابت بین مدارس غیرانتفاعی با دولتی حتی با وجود داشتن معلمان مشترک خیلی سالم نیست و ناعادلانه است حتی با مدارس نمونه مردمی و این یک بازنگری و مدیریت قوی و توانمند را می طلبد تا به اوضاع کنونی سامان بدهد که با کمال تاسف در کل آموزش و پرورش کیش چنین مدیری پیدا نمی شود.

حجت الاسلام حسن علیدادی امام جمعه کیش و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط با موضوع مسائل و مشکلات آموزش و پرورش کیش اظهارداشت: یکی از موارد بسیار مهم آموزش و پرورش داشتن زیرساخت های مهم وحساس آن است که دارد و امروز کیش با دارا بودن شش هزار دانش آموز که در مقاطع مختلف در مدارس جزیره مشغول به تحصیل هستند. و از سویی بالغ بر ۲۰ هزار نفر نیز با آموزش وپرورش کیش ارتباط دارند، مشکلات در تشکیلات آموزش و پرورش کیش ساختاری است و باید با سرعت اصلاح شود.

وی افزود: درد امروز ودیروز آموزش و پرورش با انتصاب مدیر توسط سازمان خاصی نیست بلکه باید ساختارهایش اصلاح و درست بشود و تحولات اساسی در سیستم آن ایجاد شود بطور مثال آموزگاری که وارد جزیره کیش می شود باید تمام هم و غم او فقط معلمی و تدریس باشد و بایستی شرایط مناسب برایش فراهم شود.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کیش از دست اندرکاران و مسئولان خواست که مسائل و مشکلات آموزش و پرورش باید به دور از احساسات حل و فصل بشود تا از دغدغه های اولیا و مربیان کاسته و شاهد رشد و توسعه همه جانبه در این نهاد بزرگ فرهنگی در جزیره کیش باشیم.

حجت الاسلام علیدادی در خاتمه خطاب به مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد کیش و مدیران وی گفت: نباید شاهد باشیم که خدایی نا کرده حق و حقوق افرادی در این جزیره پایمال بشود اگر چه در گذشته جراحاتی به کیش وارد شد اما باید این جراحات به سرعت ترمیم شوند.

وی افزود: توقع امروز مردم کیش از مدیریت جدید این است که اقدامات درجهت بهبود شرایط حاصل شود و توجه داشته باشیم در راس این نظام ولایت فقیه وجود دارد ونباید به هیچوجه حق وحقوق قانونی کسی نادیده گرفته شود وخدایی ناکرده پایمال گردد شما به جزیره ای آمدید که مردم آن بسیاربا فرهنگ و نگاهشان مثبت است وبرهمین اساس باید همه تلاش وکوشش کنیم ودست به دست هم بدهیم تا مسائل ومشکلات را حل نمائیم.

در ادامه این گزارش طی تماس های مکرر با دفتر ابراهیم رضوانی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش که در کل جریانات مسائل مشکلات دو سال اخیر آموزش و پرورش است تا لحظه مخابره این خبر هنوز خبرنگار مهر موفق به ملاقات نشده است.

محمد محب خدائی مشاور مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش در امور آموزش و پرورش، آب و برق و بیمارستان درباره مسائل ومشکلات آموزش وپرورش جزیره کیش به خبرنگار مهر گفت: مهندس مونسان دستورات ویژه ای در خصوص ساماندهی و رفع مشکلات در آموزش و پرورش صادر کردند که این ساماندهی با شاخص های سنجشی در کلیه امور با بررسی های لازم وبصورت اساسی انجام شوداما نه بدان معنا که من تشخیص بدهم ویا رضایت داشته باشم ویا نداشته باشم.

وی افزود: ما آسیب شناسی درامور مختلف آموزش وپرورش کیش را انجام دادیم واز کلیه پتانسیل ها داریم استفاده می کنیم همراه با قوانین درحد انتظاراتی که خود جزیره کیش دارد تا بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم.

مشاور مدیرعامل با اشاره به اینکه مدرسه نمی تواند به تنهایی کمک کند اظهارداشت: دانش آموزی که خانواده برای درس خواندنش به اوکمکی نمی کند طبعا مدرسه نمی تواند کاری برایش انجام بدهد وبصورت فردی نیز امکان پذیر نیست متهم کردن همدیگر هم مشکلی را حل نخواهد کرد بایدهمه دست به دست هم بدهیم و کمک کنیم تا آموزش و پرورش کیش ساماندهی شود و ما با جدیت در حال پیگیری امور هستیم.

وی در پاسخ به این سئوال که” اولیا ودانش آموزان اعلام می کنند که بعضی ازمعلمان درمدارس کیش دررشته تخصصی خود درس نمی دهند” گفت: این مسئله درکل کشوروجود دارد وما درتمام امورداریم بررسی های لازم را انجام می دهیم البته معلمانی هستند که به غیر رشته تخصصی خود به در دروس دیگر نیزدارای تخصص لازم هستند.

محمد محب خدائی درخاتمه درخصوص زمان مشخص برای ساماندهی در آموزش وپرورش کیش خاطرنشان کرد” ما وعده های ایده آلی وآسمانی نمی دهیم اما با پیگیری ها ونشست های متعدد رسیدیم به جایی که امروز داریم برنامه ها خود را مدون می کنیم و می توانم بگویم درهمین سالجاری شاهد تحول دروضیعیت آموزش وپرورش خواهیم بود البته نه با حذف آدم ها باید همه دراین تحول کمک کنیم تا مشکلات حل بشوند.

منبع :مهر

انتهای پیام/