کنفرانس خبری اوباما،این فرصت بی بدیل را دراختیار دستگاههای تبلیغاتی آمریکایی قرار داد تا با استفاده از ابرقدرت رسانه ای خود و مستعد بودن افکار عمومی دنیا به بهره برداری سیاسی بپردازند.

image13888

به گزارش پایگاه خبری هرمز پرس،در آخرین دقایق حضور رئیس جمهور کشورمان جناب آقای روحانی در نیویورک،ناگهان خبری مهم به تیتر یک رسانه ها ی جهان تبدیل شد و به مثابه شوک بزرگی همه ناظران رویدادهای مجمع عمومی وافکار عمومی دنیا را به خود متوجه ساخت.

اتفاقی تاریخی رخ داده بود.روسای جمهور ایران وآمریکا پس از ۳۵ سال به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. نکته مهم در این میان اینکه این مکالمه تاریخی در لحظه عزیمت دکترروحانی به فرودگاه اتفاق افتاد.افکار عمومی منتظر،مشتاق وبهتر بگوییم تشنه دریافت جزئیات بیشتری از این خبربودند.

درجنگهای تبلیغاتی و عملیات روانی،اصل سرعت وپیشدستی بر حریف در تصرف ذهن خالی ومستعد مخاطب مورد رقابت،کلید موفقیت به شمارمی آید واین هدف زمانی تامین خواهد شد که تبلیغاتگر بتواند اولین خبر و تحلیل را در مورد هر واقعه ای به مخاطب ارائه کند.

بر همین اساس گفته می شود اساسا فقط این اولین پیام تبلیغاتی است که شایسته عنوان تبلیغات است.

زیرا فقط یک کار که تاثیرگذاری روانی مورد نظر است را انجام می دهداما پیامهای بعدی مجبورند در مقایسه با اولین پیام ،دوکار انجام دهند.یعنی اول تاثیرات مخالف پیام قبلی را خنثی کنند وبعد به تاثیرگذاری روانی مطلوب بپردازند.

مبتنی بر این ادعا بود که بلافاصله بعد از انتشارخبر گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران وآمریکا(در حالیکه رئیس جمهور کشورمان احتمالا در فرودگاه یا درحال پرواز به سمت ایران بودند و امکان کنفرانس خبری علی القاعده برایشان فراهم نبود)، خود رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس زنده خبری حاضر می شود وبا عبارت” من همین الان (just now) با رئیس جمهور اسلامی ایران روحانی تلفنی صحبت کردم.” مبتنی بر اصل سرعت که شرح آن پیشتر گذشت ،اولین پیام و تصویر را در ذهن مخاطب ایجاد می کند.

وی با اشاره به موضوع هسته ای ایران به عنوان محور این مکالمه، از امکان یافتن راه حلی جامع در این خصوص ، فتوای رهبر معظم انقلاب ،دیدگاه رئیس جمهور وتصریح به داشتن حق فناوری صلح آمیز هسته ای سخن به میان می آورد اما در عین حال تاکید می کند که در طول این روند ما با دوستان ومتحدانمان در منطقه از جمله اسرائیل در تماس نزدیک خواهیم بود.

اوباما همچنین از موضعی طلبکارانه خاطر نشان می سازد:این روندی که آغاز شده آزمونی برای ایران خواهد بود تا ببینیم میزان شفافیت و جدیت ایران چگونه خواهد بود؟ “پس آزمونی که وجود دارد جدی،شفاف وبا اقدامات قابل راستی آزمایی خواهد بود ”

اندکی بعد از کنفرانس خبری اوباما رسانه های آمریکایی نزدیک به کاخ سفید مانند سی ان ان وسی بی اس و…گفتگوی روسای جمهور ایران و امریکا را در صدر اخبار خود قراردادند،که دراین میان،این جمله از مصاحبه سوزان رایس مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا با CNNبرجسته می شود که (Rouhani asked obama to call him):”امروز در کمال تعجب از طرف آنها با ما تماس گرفته و اعلام شد که رئیس جمهور روحانی تمایل دارد در حالیکه می خواهد از نیویورک خارج شود از طریق تلفن با رئیس جمهور اوباما صحبت کند.ما هم توانستیم تماس بگیریم و در این دیدار گفتگوی سازنده ای انجام شد.”

بعد ازبازگشت آقای روحانی به تهران ،وی اعلام می دارد :”دیروز درست در لحظه ای که ما آماده حرکت به سمت فرودگاه بودیم به من اطلاع دادند که کاخ سفید تماس گرفته با نماینده دائم ما در نیویورک و اعلام کرده آقای اوباما مایلندتلفنی چند دقیقه ای با من صحبت کنند.”

آقای دکتر ظریف وزیر خارجه در گزارش فیس بوکی خود می نویسد :در زمانی که من جلسه عدم تعهد را اداره می کردم ۶-۵ بار آمریکائیها تماس گرفته بودند تا گفتگوی تلفنی را تنظیم کنند و نهایتا این گفتگو در آستانه ترک هتل توسط دکتر روحانی،انجام شد.

آقای عراقچی معاون وزیر خارجه نیز در برنامه نگاه یک گفت که آمریکا خواستار گفتگوی تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی شده بود نه ایران.

اینکه مذاکره روسای جمهور ایران وآمریکا در شرائط کنونی چه اندازه ضروری بوده و یا اساسا تامین کننده منافع ملی کشور می باشد یا خیر و یا حتی چه کسی متقاضی این مکالمه بوده، جای بحث بسیارداردکه دراین مجال نمی گنجد.

اما حداقل توجه به یک نکته، بسیار اساسی و قابل تامل است وآن اینکه اتخاذ لحظه عزیمت آقای روحانی به فرودگاه برای انجام مذاکره تلفنی با رئیس جمهور آمریکا و برگزاری فوری کنفرانس خبری توسط اوباما،این فرصت بی بدیل را دراختیار دستگاههای تبلیغاتی و رسانه ای آمریکایی قرار داد تا با استفاده از ابرقدرت رسانه ای خود و مستعد بودن افکار عمومی دنیا از طریق مانور دادن در خصوص اینکه ایران درخواست کننده مذاکره تلفنی با رئیس جمهور آمریکا بوده و بالاخره در برابراین ابرقدرت کوتاه آمده،به بهره برداری سیاسی بپردازند.

این در حالی است که به دلیل ضعف قدرت رسانه ای کشور در مقایسه با استکبار رسانه ای غرب،خنثی کردن اثرات این پیام بسیار مشکل خواهد بود.

محسن محمدی الموتی

منبع: دانا

انتهای پیام/