یوسف دیوانی محقق و نویسنده غرب هرمزگان : ضرب المثلی قدیمی میگوید : جاده ها کارشان جداییست. اما جاده های ما کارشان جدایی ابدیست!

شایسته نیست استانی که شریان اقتصادی کشور محسوب میشود و درآمدهای هنگفتی به کشور سرازیر میکند ، بدترین و پرخطرترترین جاده های کشور را داشته باشد. هرچند درسالهای اخیر تلاشهایی صورت گرفته و میگیرد .

هرمزپرس رسانه دانشجو، یوسف دیوانی- گاه میگویی یادش بخیر پیکان!! همان پیکانی که سرنشین در گرمایش گداخته میشد.

پیکانی که خیلی ها آرزوی داشتنش را میکردند ، آن خودروی کمیاب ، قربانی هایش هم کم بود.

سرعت که به ۱۲۰ میرسید ، وحشتی سراپایت را میگرفت که شتاب کافیست! یا آن وانتی که باربند و چادر(برزنت) برآن نصب بود و بین شهر و روستا حداقل ۱۵ مسافر جابجا میکرد و کمتر شنیدیم که آن خودروها واژگون شده باشند یا تصادفی دلخراش کرده باشند.

اما این روزها  رفاه و آسایش در خودرهای بسیار گران ایرانی ، نسبتا برقرار است. دیگر کسی خودروی بدون کولر استفاده نمی کند و کمتر کسی را میتوان یافت که به سرعت زیر ۱۳۰ کیلومتر قناعت کند.از سوی دیگر گاهی خبر میرسد که راهنمایی و رانندگی سرعت بالایَ ۱۸۰ کیلومتر در ساعت را در دوربین های خود ثبت کرده است.

با این مقدمه نمی خواهیم بگوییم که وقوع حوادث مرگبار تنها ناشی از سرعت بیش از حد است.اما آنچه مهم و بطور مکرر درحال اتفاقست، مرگ ومیرهاییست که در حوادث جاده ای استان هرمزگان و خصوصا جاده های منتهی به بندرلنگه  رو به افزایش بوده و تمامی ندارد!فقط به فاصله زمانی یک هفته حداقل ۵ نفر که سه نفر بین بندر خمیر و بندرلنگه و ۲ نفر در جاده مغویه به باوردان(بخش مرکزی بندرلنگه) در یک دم ،  جان خود را از دست دادند. اینکه تا چه میزان فاکتور سرعت دخیل است، چندان شفاف نیست ، اما جاده های فرسوده ، خسته و آسیب دیده عاملیست واضح که همگان از آن شاکی اند.

چندی پیش در دنیای مجازی متنی دست به دست شد که یک مسیر ۳ کیلومتری  تاکنون ۱۴۷ نفر را به کام مرگ برده است.و گفته شده بود که هر ۲۰ متر سهم یک نفر بوده است.آن مسیر ، مسیر بین کارخانه سیمان تا شهر خمیر بود.دو یا سه روز بعد یکی از نمایندگان محترم هرمزگان در نطق پیش از دستور مجلس شورای اسلامی این آمار را بازگو  کرد و نتیجه گرفتیم که این آمار صحیح است.

یکی از جاده های مرگبار استان هرمزگان ، جاده بندرلنگه – بندرعباس است. افراد زیادی تنها از شهرستان بندرلنگه در این جاده مرگبار جان خود را از دست داده اند.به کرات شاهد مرگ دلخراش تمامی سرنشینان یک خودرو در یک لحظه  بوده ایم.کلمات و واژه ها توانایی بیان این جوانمرگی ها را ندارند.شاید بین عموم این حوادث از یادها برود، اما خانواده های متوفیان، آسیب های روحی عمیقی میبینند. فرزند خردسالی را در نظر بگیریم که اینک پدر و مادر خود را در یک سانحه از دست داده است و از این پس باید در سایه بستگان خود زندگی راآغاز و ادامه دهد. طبیعی است که مراقبت و به سرمنزل مقصود رساندن چنین فرزندی در اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی امروز  دشوار است.

ضرب المثلی قدیمی میگوید : جاده ها کارشان جداییست. اما جاده های ما کارشان جدایی ابدیست!.چه بسا جوانانی  پر شور و نشاط و لبهایی پر از خنده و امید به قصد انجام امور روزمره از منزل خارج و در یک طرفه العین در یکی از این جاده ها جان باخته اند و باز نگشته اند.

گاهی پیچهای بسیار تند، چاله های آسفالت،کم عرض بودن جاده ها، جاده های فاقد شانه و وجود نامتعارف خودروهای سنگین ، در وقوع این حوادث دلخراش، بسیار نقش داشته اند.

این روزها طرح دوبانده کردن جاده بندرلنگه-بندرعباس در حال اجراست. اما این کار سخت  بسیار زمان بر شده است.بسته شدن جاده از ساعت ۲۳ تا ۵ روز بعد ، خود استرس و اضطراب بیشتری به راننده و مسافر وارد میکند.

شایسته نیست استانی که شریان اقتصادی کشور محسوب میشود و درآمدهای هنگفتی به کشور سرازیر میکند ، بدترین و پرخطرترترین جاده های کشور را داشته باشد. هرچند درسالهای اخیر تلاشهایی صورت گرفته و میگیرد .

حال که هرمزگان پایتخت اقتصادی ایران نام گرفته و خود معین اقتصادی کشور است ، لذا ترافیک خودروهای سنگین خود مخلوق این شرایط  است.لذا از وزارت راه انتظار میرود حال که پارس جنوبی(عسلویه) هم به این بار سنگین ترافیکی افزوده شده و شهر و روستاهای بندرلنگه به شدت در معرض خطرات آن هستند ، لزوما جاده خودروهای سنگین و سبک را از خودروهای سبک تفکیک نماید تا جان انسانها فدای اقتصاد ملی نشود!

هرچند دوبانده شدن جاده بندرلنگه به عسلویه آغاز شده ، اما این کار اولا دیر شروع شده و ثانیا به کندی در حال پیشرفت است.و به دلایل اقتصادی به نظر نمیرسد کمتر ۵ سال آینده این جاده مهم دوبانده شود.

امیدواریم در دولتی که به تدبیر و امید معروف است و با توجه به اینکه دومین سفر دولت به هرمزگان بود، بودجه ویژه ای حداقل از محل عوارض کامیونهایی که از خود استان کالا حمل میکنند؛ اختصاص یابد.

ماهنامه مروارید از طرف خود سایرکارکنان به خانواده های  داغدیده(مهدیار و مقیمی در شهر بندرلنگه و صالحی جنتی و باغبان در مغویه)که  در سوانح اخیر عزیزان خود را از دست دادند تسلیت میگوید و برای درگذشتگان مغفرت و برای بازماندگان صبری جمیل خواستار است.

منبع: پایگاه خبری هرمز