به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز پرس؛ به نقل از هرمز؛با مرور تاریخچه سواد و دانش در ایران پی خواهیم برد از دیرباز مردم به دنبال راهی برای بیان کسب دانش وعلم اندوزی بودند در واقع تاریخچه سواد آموزی در ایران به برگزاری اولین کلاس اکابره برمی گردد.

در سال ۱۳۱۵ اکابره به عنوان اولین سازمانی بود که با رویکرد کاستن از تعداد بی سوادان درایران تاسیس شد این سازمان که یکی از ادارات تعلیماتی وزارت کشور در زمان رضاخان بود و بعد از برکناری رضاخان در سال ۱۳۲۰ منحل شد.

با توجه به رویکرد جهانی سواد آموزی بزرگسالان که ایده آن توسط سازمان ملل متحد(یونسکو) ارائه شده بود دولت مردان ایرانی نیز در سال ۱۳۲۳ تصمیم به اجرایی کردن این طرح در داخل کشور کردند.

اما اجرا کردن این برنامه باز هم نتوانست ریشه بی سوادی در ایران بخشکاند به همین دلیل در سال ۱۳۴۰ کمیته ای با عنوان پیکار با بی سوادی با هدف برنامه ریزی و اجرا کردن طرح های آموزشی تشکیل می شود.

به دلیل عملی نشدن برنامه های کمیته پیکار با بی سوادی در سال ۱۳۵۴ سازمان جهاد ملی سواد با رویکرد ریشه کن کردن بی سوادی برنامه یازده ساله ای را تنظیم کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی و با دستورامام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی؛ این موضوع به طور جدی توسط مسئولان آموزش وپرورش مورد بررسی قرارگرفت.

استان هرمزگان به دلیل فقر و محرومیت و عدم دسترسی به امکانات اولیه تحصیل حتی کودکان و جوانان نیزجایی برای تحصیل ندارند به همین دلیل هر سال بر تعداد بی سوادان افزوده می شود.

از روستاها وشهرهای جنوبی ترین استان کشور که گذر کنید و پای درد ودل پدربزرگ و مادربزرگ های بندری بنشینید اندک سواد خود را مدیون مکتب خانه های قدیمی هستند که اکنون در نظام آموزشی کشور ما جایی ندارد.

شناسایی بیش از ۶۴ هزار بی سواد در هرمزگان

مرتضی آخش جان،معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان هرمزگان در گفت وگو با خبرنگار هرمز، با اشاره به اینکه دو میلیون و۶۹۲هزارو ۳۸۹نفر بی سواد در کل کشور بی سواد هستند،اظهار کرد: طبق آمار سرشماری سال گذشته، ۶۴هزارو۷۶۴نفر بی سواد در هرمزگان زندگی می کنند که از این تعداد ۲۶هزار و ۳۹۹نفر مرد و ۳۸هزار و۳۶۵ نفر زن می باشند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بی سوادی در زنان بیشتر از زنان است،افزود: مردان به علت نیاز به اشتغال مجبور هستند سطح سواد اولیه خود را بالا ببرند و اغلب بی سوادان زن را نیز زنان روستایی که از امکانات درسی محروم هستند تشکیل می دهند.

آخش جان تصریح کرد: متاسفانه مشکلات اقتصادی خانواده ها و احساس عدم نیاز به درس در آینده، باعث شده تا کودکان و نوجوانان درس را رها کرده و به اشتغال بپردازند.

وی با بیان اینه ۱۱ مرکز فعال یادگیری محله ای در روستاها وجود دارد، ادامه داد: فراگیری درس تنها یکی از لازمه های زندگی است به همین دلیل سازمان سواد آموزی تلاش کرده تا در کنار آموزش درس، کلاس های مهارتی را در مراکز یادگیری به سوادآموزان ارائه کند.

معاون سواد آموزی آموزش پرورش، با اشاره به اینکه شاخص توسعه هر جامعه با میزان سواد مردم آن سنجیده می شود،خاطرنشان کرد: سواد آموزی یک امر فرا سازمانی است بنابراین همه ی دستگاه های اجرایی کشور بایدبا آموزش و پرورش، جهت ازبین بردن بی سواد در کشور همکاری کنند.

فقر فرهنگی و مالی خانواده ها عامل ترک تحصیل دانش آموزان بندری

اکبرفیروزی، رئیس اداره سواد آموزی ناحیه دو بندرعباس نیز در گفت و گو با خبرنگار هرمز، با اشاره به اینکه افراد ۱۰ تا ۴۹ سال به طور رایگان توسط مربیان نهضت سواد آموزی مورد آموزش قرار می گیرند، اظهارکرد: مربیان دوره های سواد آموزشی اعم از مرد وزن پیش از آموزش به بی سوادان دوره های آموزشی را می گذارند.

رئیس اداره سواد آموزی افزود: یکی از راه های شناسایی افراد بی سواد از طریق مدیران مدارس و ارائه اسامی اولیا است و بعد از آن مربیان آموزشی با مراجعه حضوری بر در منازل افراد، بعداز ایجاد انگیزه آن ها را تحت آموزش خود قرار می دهند.

فیروزی با اشاره به اینکه  دوهزار یکی از محلات حاشیه نشین بندرعباس است، تصریح کرد: متاسفانه هر ساله شاهد ترک تحصیل حدود ۵۰ نفر از دانش آموزان این بوده ایم و با بررسی های اولیه جهت ریشه یابی این موضوع متوجه شدیم علت اصلی این موضوع فقر فرهنگی و مالی خانواده ها است.

وی بیان کرد:بروز بی سوادی در جامعه علت های زیادی دارد که ازجمله آن ها می توان به طلاق،مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

رئیس اداره سواد آموزی در ادامه گفت: اکثر نوجوانان به دلیل مشکلات مالی خانواده ها و نبود سرپرست مجبورند درس را رها و در تعمیرگاه و بازار مشغول کار شوند.

فیروزی با اشاره به اینکه از مرداد ماه سال جاری تا کنون ۷۱۱ نفر در مناطق تحت پوشش آموزش وپرورش ناحیه دو بندرعباس در کلاس های نهضت سواد آموزی شرکت کردند، افزود: این افراد در سه دوره سواد آموزی، تحکیم و انتقال ثبت نام کردند.

وی ادامه داد: نهضت سواد آموزی قطعا در آینده افراد جامانده از تحصیل تاثیراتی مطلوبی خواهد داشت چندین نفر از  دانش پژوهان با ورود به نهضت و اتمام تحصیلا دانشگاهی اکنون به عنوان مدرس در دانشگاه ه ها و آموزش و پرورش حضور دارند.

رئیس اداره سواد آموزی، با اشاره به اینکه مراکز یادگیری محله ای احداث شده است،خاطر نشان کرد: افراد بی سواد ضمن شرکت در کلاس های سواد آموزی می توانند در کلاس های مهارتی و هنری که  به صورت رایگان در این مراکز برگزار می شود،شرکت کنند.

انتهای پیام/