به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هرمزپرس؛ استان هرمزگان به عنوان شاهراه تجارت و ترانزیت بین المللی نقش مهمی در اقتصاد منطقه و بین الملل دارد تا این استان جنوبی نقش دروازه ورود توسعه منطقه ای و بین المللی را ایفا کند.

شبکه حمل و نقل و جاده های ایمن جزء مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی هر منطقه محسوب می شود و ترانزیت کالاهی عبوری از هرمزگان نشان دهنده نقش و اهمیت کریدور شمال و جنوب کشور است که بنا به اظهارات وزیر راه و شهرسازی استان هرمزگان به لحاظ نقش‌آفرینی در اقتصاد منطقه جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و توسعه بنادر کشورمان به خصوص بندر شهید رجایی موجب شده تا نقش و سهم ایران از اقتصاد حوزه خلیج فارس رشد چشمگیری بیابد.

بنا به گفته احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان تردد شش هزار کامیون در روز در جاده های استان نشان از اهمیت استان هرمزگان و لزوم ارتقای وضعیت راه های استان هرمزگان است.

اما وضعیت اسف‌بار جاده‌های استان مشکلاتی را در تردد مردم ایجاد کرده که این مشکل در شهرستان ها و روستاها به وجود آورده است از این رو حدود ۳ هزارو ۷۰۰کیلومتر از جاده های روستایی این استان از خدمات امدادی و کنترلی بی بهره است و این راهها همچنان قربانی می گیرند.

جاده های ترک خورده قشم قاتل رانندگان

فرسودگی جاده های قشم به حدی رسیده است که مردم این شهرستان آن را قاتل جوانان می نامند و از این وضعیت به شدت ابراز نارضایتی دارند .

این جاده‌ها برای آن روزگار که تعداد خودروها کم بود و تردد اندک، علی‌رغم ایراداتی که داشت، کارایی لازم را داشت اما این جاده با افزایش تعداد خودروها و به تبع آن افزایش تردد و هم چنین امکان ورود ماشین از سرزمین مادر، دیگر گنجایش این همه تردد را نداشت و بتدریج فرسوده گشت. نعمتی بود که به نقمت بدل گشت.

هرچند جاده‌های قشم در سال‌ های اخیر بطور پراکنده مرمت و بهسازی شده‌اند و با تمام تلاشی که سازمان‌های مربوطه داشته‌ اند بازهم مسیرهای مواصلاتی قشم دچار مشکل هستند که از جمله ایرادات این جاده ها عرض اندک، نداشتن شانه خاکی، عدم وجود خط کشی و تابلوهای راهنمایی، وجود پیچ‌های غیر استاندارد و آسفالت فرسوده و ناکامل و ناسالم است.

امام جمعه شهرستان قشم از فقدان زیر ساخت های شهری  و جاده مناسب در این شهرستان نیز به شدت انتقادکرد و گفت : شهرستان قشم با وجود پیشرفت های اقتصادی فاقد مسیرهای ارتباطی مناسب است که این کمبود مرگ های زیادی را در این شهرستان به وجود آورده و به تعبیری قتلگاه جوانان قشمی است.

جاده های بستک متعلق به ۴۰ سال پیش است

امام جمعه موقت شهرستان بستک ضمن انتقاد از نامناسب بودن جاده های مواصلاتی شهرستان گفت: اداره راه شهرستان و استان کمی به فکر جاده ها بودند و ورودی جاده های شهرستان بستک از لاورمیستان تا کنارسیاه به سمت لامرد، از این سمت به سوی بندرعباس و جاده بندرلنگه متعلق به ۴۰ سال پیش هستند.

وی افزود: قابل قبول نیست که سی و اندی از انقلاب اسلامی ایران گذشته باشد ولی هنوز جاده های بی کیفیت داشته باشیم یا در برخی موارد جاده های ما هنوز خاکی باشد.

حادثه در جاده های پارسیان همچنان قربانی می گیرد

قصه حوادث جاده ای در پارسیان تمامی ندارد وبرای امروز و دیروز نیست که خواسته باشیم آن را یک حادثه و اتفاق بدانیم.

تصادفات جاده ای در پارسیان کشته و زخمی زیادی برجای گذاشته است که همه این حوادث به دلیل جاده های نامناسب، جاده های پرپیچ وخم ونداشتن محافظ وگاردریل مناسب در حاشیه های جاده برمی گردد.

تراژدی سوانح رانندگی درمحور بندرعباس-تازیان

شهر تازیان از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر عباس است که در فاصله ۳۵ کیلومتری و در شمال بندرعباس قرار دارد و در سال های اخیر به دلیل بی توجهی مسئولین و سهل انگاری حوادث مرگباری در این جاده رقم می خورد.

تازیان به دلیل قرار گرفتن درمسیر منطقه ویژه اقتصادی و تردد خودرو های ترانزیتی شاهد حوادث رانندگی بسیاری است که خانواده های زیادی از این شهر داغ دار عزیزان خود شده اند.

جاده بندرعباس به تازیان که مسیر ارتباطی ۱۸ روستای و تعداد زیادی از مناطق مسکونی می باشد به دلیل کم عرض بودن و دوطرفه بودن جاده و سبقت های نابجاشاهد تصادف مرگباری در طول هفته می باشد.

 بلاتکلیفی جاده‌ای پرتردد بین اختلافات استانی

یکی از مسیرهای پرتردد در تمام ایام سال و به‌ویژه نوروز جاده ترانزیتی هرمزگان_کرمان که  مهم‌ترین جاده‌ها در امر ترانزیت و حمل‌ونقل جاده‌ای است اما اکنون وضعیت این جاده در شرایط بحرانی قرارگرفته  به‌گونه‌ای که در مقایسه با سایر جاده‌های کشور از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

طول جاده کهنوج به سمت فاریاب حدود ۷۵کیلومتر هست که بر اساس تقسیمات کشوری محدوده استان هرمزگان از کرمان با نصب تابلو و با کشیدن سه رنگ سبز، سفید و قرمز بر روی کف آسفالت جاده کاملاً مشخص است و ۳۰کیلومتر از این جاده جز حوزه استحفاظی استان هرمزگان است.

مسئولین استان کرمان باهمت و تلاش حوزه استحفاظی خود از کهنوج تا مکان نصب تابلو و پس از رودخانه تا فاریاب را مجدد آسفالت کرده‌اند اما مسئولین هرمزگانی ۳۰کیلومتر حوزه استحفاظی خود را که از محل نصب تابلو تا روستای رودخانه محسوب می‌شود را به حال خود رها کرده‌اند.

پیچ های تند راننده کش در شمالی ترین نقطه هرمزگان !

جاده سیاهو-احمدی باپیچ های خطرناک و تند و بدون گاردیل و پرتگاه های وحشتناک که دردامنه کوهستان ایجاد شده است، حوادث، برای مردم احمدی عادی شده و کمتر روزی‌است که خبر مجروح و کشته شدن یک یا چند هموطن در محوراحمدی- سیاهو به گوش نرسد!

محور سیاهو احمدی که اصلی ترین محور برای رفت وآمد مردم بخش احمدی به مرکز استان می باشد خطرات فروان درپی دارد رانندگان دائما”از خرابی جاده وریزش کوه ونداشتن حفاظ گلایه مندهستند و از مسئولین راه و شهرسازی درخواست دارند در فکر اصلاح و تعمیر جاده احمدی به بندرعباس باشند این جاده از زمان احداث تا کنون مرگ خیلی دربرداشته است ویا خسارت فراوان به رانندگان وارد شده است جاده سیاهو احمدی از ایمنی مناسب برخوردارنیست ومردم از روی ناچاری از این محور استفاده می کنند.

این جاده که حدود۳۰کیلومتر آن خراب است با برداشتن پیچ های خطرناک و بزرگتر شدن عرض جاده بهترین محور عبور و مرور اهالی بخش احمدی دهستان کوهشاه و حتی شهرستان ارزوئیه و بافت به بندرعباس می باشد اگر این محور بازسازی، مرمت و اصلاح شود رانندگان با آرامش بیشتر رانندگی می کردند و حوادثی در برنداشت.

برگی دیگر از محرومیت در بشاگرد

سالهاست که شهرستان  بشاگرد به علت بی توجهی، در همه امورات از ریل توسعه عقب افتاده بود و در فقر شدید به سر می برد، فقری که زبانزد همه رسانه های کشور و شاید برخی رسانه های دنیا بود تا اینکه در دولت دهم این منطقه را از بخش به شهرستان ارتقاء دادند،سهم بشاگرد از شهرستان شدن در حد‌‌ همان بخش قدیم است و در دولت یازدهم هیچ پیشرفتی حاصل نشد.

اکنون راه های مواصلاتی روستاهای سرحدی ،شیب کوه ،درکاه،دولت آباد و چند روستای دیگر در بشاگرد به صورت خاکی و ناهموار بوده و مردم این روستاها از این مشکل رنج می برند و حتی برخی از جاده ها به دلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه ها مدتها بسته می شوند و راه ارتباطی آن روستا به طور کامل قطع می شود.

پرسه مرگ در جاده های سیریک

با وجود مطالبه گری هشت ساله مردم روستای کرپان محور دوراهی روستا همچنان حادثه می آفریند تا صیادان در راه بازگشت از دریا از آب و نان بیفتند.

علی رغم پیگیری های مردم و شوراهای اسلامی بویژه صیادان روستا تاکنون نتیجه ای جهت بهبود و اصلاح  نداشته و امروز شاهد حوادث ناگوار و دلخراش برای هموطنان و همشهریان خود در این موقعیت مکانی هستیم.

مردم روستا از ابتدای طرح ایجاد این محور خواستار اصلاح و ایمن سازی جاده بودند اما توجه ای به درخواست آنها نشد تا اینکه با شروع احداث جاده اصلی میناب سیریک وضعیت این دوراهی بدتر از گذشته شده و مردم سیریک هر روز شاهد یک حادثه در این محور هستند.

از آنجائی که شغل اصلی مردم روستای کرپان صید و صیادی است و این جاده بصورت شبانه روزی محل تردد است اصلاح و مرمت آن امری ضروری است.

لزوم توسعه راههای شرق هرمزگان

سید مصطفی ذوالقدر با بیان اینکه توسعه راه‌های شرق استان هرمزگان و دو بانده سازی محور بندرعباس تا جاسک و از جاسک تا چابهار در توسعه سواحل مکران تأثیر ویژه‌ای خواهد داشت، گفت: برای به ثمر رسیدن برنامه‌ریزی‌های دولت در حوزه سواحل مکران، دوبانده سازی محورهای شرق استان هرمزگان اهمیت قابل توجهی دارد.

وی اظهار کرد: راه عامل اصلی تقویت اقتصاد و معیشت مردم شرق استان هرمزگان است و اگر راه‌های بین شهری و روستایی شرق استان سر و سامانی مناسب بگیرد، امکان عرضه سریع‌تر تولیدات کشاورزی به بازار نیز فراهم می‌شود.

ذوالقدر عنوان کرد: در مجلس شورای اسلامی به وزیر راه و شهرسازی درباره اهمیت راه‌های شرق استان هرمزگان و محرومیت این منطقه در مقایسه با متوسط کشوری صحبت کردم که قرار شد تا دولت به موازات سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه سواحل مکران، نگاه ویژه‌ای نیز به راه‌های این منطقه داشته باشد و این مشکلات را با معاون اول رئیس جمهور نیز مطرح کرده‌ام و قول داده‌اند که در این زمینه اعتبارات تقویت شود.

جاده جاسک طی ده سال گذشته هیچ تغییری نکرده

احمد مرادی، نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در استان هرمزگان هنوز راه مناسب و مطلوب نداریم،اظهار کرد: در یکی از شهرهای استان هنوز یک متر جاده آسفالته نداریم.

وی اظهار کرد:جاده جاسک طی ده سال گذشته هیچ تغییری نکرده و کسی را مقصر نمی دانیم و عمق محرومیت انقدر زیاد است که باید همه درکنار هم تلاش کنیم تا محرومیت را بزداییم.
احمد مرادی تصریح کرد: حق مردم خونگرم و فهیم جاسک وحوزه شرق تبعیض و محرومیت نیست وباید برای برقراری رفاه وعدالت دراین منطقه همه در کنار همه تلاش نماییم تا انچه که شایسته این مردم است را به آنها برگردانیم.

براین اساس عدم وجود جاده‌های استاندارد از مشکلات اساسی استان هرمزگان است که روزانه حوادث جبران ناپذیر و تلفات مرگ باری را رقم می زند لذا رفع این مشکلات نیازمند توجه دولت است و امید می رود دولت دوازدهم از هم اکنون تا پایان دوره ریاست جمهوری وعدهای این دوره انتخاباتی و شعارها دوره قبل را اجرایی کند تا بدین وسیله حسن روحانی پاسخگوی اعتماد دوباره مردم هرمزگان و لایق رای بالای مردم مظلوم این استان باشد.
منبع: هرمز
انتهای پیام/