وبلاگ “رهروان ولایت” نوشت: انصاف یکی از گمشده‌های جامعه امروز است، هر کسی می‌خواهد انتقاد کند به جای آن سیاه نمایی می‌کند

 

وبلاگ “رهروان ولایت” نوشت: انصاف یکی از گمشده‌های جامعه امروز است، هر کسی می‌خواهد انتقاد کند به جای آن سیاه نمایی می‌کند، هر کسی می‌خواهد عیب گیری کند، تمام برگه زندگی را سیاه جلوه می‌دهد، همه این گرفتاری ها به خاطر این است که روحیه انصاف در جامعه ضعیف می‌باشد.

image15873

به گزارش پایگاه خبری هرمز پرس،وبلاگ رهروان ولایت نوشت :نوشت: درد و دل می‌کرد، از دولت می‌گفت، از ضعف‌ها، از نداری‌ها، از اشتباهات؛ می‌گفت: این‌ها چه کاری برای ما کرده‌اند، کشورهای خارجی را نگاه کن، چه امکانات خوبی دارند، و …

مطمئنا انتقاد راه پیشرفت را برای هر شخص و اداره و کشوری هموار می‌سازد و معایب کارها را به حد اقل می‌رساند، البته در صورتی که انتقاد از روی انصاف باشد.
انصاف یکی از گمشده‌های جامعه امروز است، هر کسی می‌خواهد انتقاد کند به جای آن سیاه نمایی می‌کند، هر کسی می‌خواهد عیب گیری کند، تمام برگه زندگی را سیاه جلوه می‌دهد، همه این گرفتاری ها به خاطر این است که روحیه انصاف در جامعه ضعیف می‌باشد.

انصاف که از «نصف» گرفته شده است به این معنی است، انسان چون شاهین ترازو در وسط خود و دیگران قرارگیرد. ترازو وقتی می‌تواند وزن صحیح را نشان دهد که شاهین بین دو کفه، بی طرف و در نصف فاصله قرار گرفته باشد. [۱]
در روایات نیز انصاف به معنای یکسان‏‌گریستن به منافع خویش و دیگران است، و یکى از شاخه‏‌هاى آن انصاف در سخن مى‌‏باشد. در حدیث معروفى مى‏‌خوانیم که امام صادق علیه السلام فرمود:
«برترین اعمال سه چیز است: رعایت انصاف در حق مردم نسبت به خویشتن تا آنجا که چیزى را براى خود نخواهى مگر اینکه همانندش را براى آنها بخواهى و مواسات با برادر دینى در مال و ذکر خدا در هر حال. [۲]

در اصول کافی درباره معنای انصاف چنین آمده است: عربی خدمت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمد درحالی که حضرت عازم جنگ بود. عرب رکاب شتر پیامبر را گرفت و گفت: یا رسول الله به من عملی بیاموزید که مرا به بهشت برساند. حضرت فرمودند:
«هرگونه دوست داری مردم با تو رفتار کنند، تو نیز با آن‌ها همان گونه رفتار کن، و هرچه را دوست نداری مردم با تو عمل کنند، تو نیز آن را انجام مده». [۳]

انصاف که از زیباترین خصلت‌های اخلاقی است به معنای عدالت‌ورزی و اجرای قسط و اقرار به حقوق مردم و ادای آن‌هاست و این که هر خیری را برای خود می‌‌خواهیم برای دیگران هم بخواهیم و هر زیان و ضرری که برای خود نمی‌پسندیم برای دیگران هم نپسندیم، این تنها راهی است جهت خوب زیستن در جامعه و مایه آسایش و ارامش است همان گونه که امام متقیان حضرت علی علیه السلام فرمودند: «انصاف، مایه آسایش است.». [۴]

مکتب انبیا، مکتب انصاف است نه تعصّب. پیامبران، مخالفان خود را به کشف حقیقت دعوت مى‏‌کردند. از ابتدا نمى‏‌گفتند شما باطلید و ما بر حق، بلکه مى‏‌فرمودند:
«یکى از ما و شما بر حق و دیگرى در گمراهى است!». [۵]
اما دیگران بر اساس تعصّب سخن مى‏‌گویند، همان گونه که یهودیان مى‏‌گفتند:
«مسیحیان برحقّ نیستند و مسیحیان مى‏‌گفتند: یهودیان بر حقّ نیستند.». [۶]

امروزه تنها چیزی که می‌تواند اختلافات را به حد اقل رسانده و دل‌های آحاد مردم را به هم نزدیک‌تر کند و نسیم دل انگیز همدلی را در آسمان دل‌ها به حرکت در آورد روحیه انصاف است همان گونه که امام علی علیه السلام می‌فرماید:
«انصاف، اختلافات را از بین مى‏‌برد و موجب الفت و همبستگى مى‏‌شود.». [۷]

امید است با رعایت این شاخصه مهم و اساسی در تمام مراحل زندگی از جمله انتفادها پنجره‌های خوشبختی و رضایت را به سوی خود و جامعه باز کنیم.

پی نوشت :
[۱]. منبع :مثل ها وپندها-حائری شیرازی
[۲]. «سَیِّدُ الْاعْمالِ ثَلاثَهٌ: انْصافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِکَ حَتَّى لا تَرْضى بِشَى‏ءٍ الَّا رَضِیتَ لَهُمْ مِثْلَهُ وَ مُواساتُکَ الْاخَ فِى الْمالِ وَ ذِکُرُ اللَّهِ عَلى کُلِ حالٍ؛». [کافى، جلد ۲، صفحه ۱۴۴٫]
[۳]. «جَاءَ أَعْرَابِیٌّ إِلَى النَّبِیِّ ص وَ هُوَ یُرِیدُ بَعْضَ غَزَوَاتِهِ فَأَخَذَ بِغَرْزِ رَاحِلَتِهِ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِی عَمَلًا أَدْخُلُ بِهِ الْجَنَّهَ فَقَالَ مَا أَحْبَبْتَ أَنْ یَأْتِیَهُ النَّاسُ إِلَیْکَ فَأْتِهِ إِلَیْهِمْ وَ مَا کَرِهْتَ أَنْ یَأْتِیَهُ النَّاسُ إِلَیْکَ فَلَا تَأْتِهِ إِلَیْهِمْ خَلِّ سَبِیلَ الرَّاحِلَ» . [اصول کافى-ترجمه مصطفوى، ج‏۳، ص: ۲۱۷]
[۴]. «اَلنصافُ راحَهٌ» . [غررالحکم، ح ۱۶]
[۵]. «انّا او ایاکم لعلى هدىً او فى ضلال مبین» . [سباء آیه ۲۴]
[۶]. «قالت الیهود لیست النصارى على شى‏ء و قالت النصارى لیست الیهود على شى‏ء». [ سوره بقره، آیه ۱۱۳]
[۷]. «اَلنصافُ یَرفَعُ الخِلافُ وَیوجِبُ الیتِلافَ؛». [غررالحکم، ج۲، ص۳۰، ح۱۷۰۲]

انتهای پیام/