«الون موسک»، میلیاردر مؤسس شرکت‌های PayPal و اسپیس‌ایکس به رونمایی از جزئیات سیستم حمل و نقل خورشیدی جدید خود پرداخته که می‌تواند انسان و خودرو را ظرف ۳۰ دقیقه از لس‌آنجلس به سان‌فرانسیسکو منتقل کند.

4-1506

به گزارش پایگاه خبری هرمز پرس،«موسک» در اولین مصاحبه خود درباره مفهوم «Hyperloop» با مجله Businessweek اظهار کرد که این شیوه به انتقال انسان‌ها در غلاف‌های آلومینیومی در لوله‌های فولادی تقریبا بدون هوا می‌پردازد.

این لوله‌ها بر روی ستون‌هایی با فاصله ۴۵ تا ۹۰ متر از یکدیگر قرار گرفته و در هر لوله، غلاف‌ها که نیروی آن با آهنربای الکتریکی تامین شده، با سرعت ۱۲۸۷ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند.

این کارآفرین که همچنین یکی از موسسان شرکت تسلا موتورز است از برنامه خود برای ساخت یک نمونه پیش‌ساخت از این شکل پنجم حمل و نقل خبر داد و هزینه کل پروژه ساخت Hyperloop بین لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو را شش میلیارد دلار برآورد کرده که در مقایسه با آن، بودجه یک مرحله مشابه پروژه پیشنهادی راه آهن سریع‌السیر کالیفرنیا ۶۸ میلیارد دلار است.

«موسک» در عین حال تصریح کرد از آن جا که درگیر پروژه‌های دیگر است، این ایده را به شکل عمومی مطرح کرده تا دیگران بتوانند این مفهوم را تولید کنند.

وی همچنین از پروژه بعدی خود خبر داد که احتمالا یک جت مسافربری مافوق صوت با قابلیت برخاست عمودی خواهد بود.

«موسک»با ابراز تاسف از این که پس از خارج شدن کنکورد از خدمت در سال ۲۰۰۳ هیچ جایگزینی برای آن ارائه نشده است، اظهار کرد که سفر هوایی مافوق صوت با هواپیمای الکتریکی که از قابلیت برخاست عمودی برخوردار بوده و از این رو به باند فرودگاه طولانی نیازی ندارد، شکل نهایی حمل و نقل خواهد بود.

وی گفت اگرچه مشغول اجرای پروژه‌های بیشتر از جمله طراحی ماموریتی به سیاره مریخ بوده، اما قصد دارد شرکتی تاسیس کند که در آینده چنین هواپیمایی را بسازد.

«موسک» در گفت‌وگوی آنلاین با «ریچارد برانسون»، موسس شرکت ویرجین گالکتیک اظهار کرد که سفرهای طولانی بالای ۱۶۰۰ کیلومتر با یک هواپیمای مافوق صوت امکان‌پذیر است.

کنکورد یکی از دو هواپیمای مسافربری مافوق صوت بود که به صورت تجاری مورد استفاده قرار گرفت و می‌توانست فاصله بین لندن و نیویورک را در حدود ۳٫۵ ساعت طی کند.

تنها ۲۰ فروند از این نوع هواپیما ساخته شد که پس از حادثه کنکورد ایرفرانس در سال ۲۰۰۰ برای همیشه از خدمت خارج شدند.

توپولوف تی‌او-۱۴۴ دیگر هواپیمای مافوق صوت بود که توسط اتحاد جماهیر شوروی طراحی شد ولی پس از ۵۵ پرواز کنار گذاشته شد.

«موسک» به برانسون گفت که حس می‌کند سفرهای هوایی در پی کنار گذاشته شدن پروازهای مافوق صوت یک قدم به عقب برداشته‌اند.

وی افزود: یک هواپیمای الکتریکی با برخاست عمودی از سر و صدای کمتر از هواپیماهای عادی برخوردار بوده و همچنین با محیط زیست سازگارتر است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/